Keskisuomalaisen pääkirjoituksessa käsiteltiin
hyvinvointialueiden mahdollista verotusoikeutta. Mielestäni lisäverotusta ei
tarvita. Hyvinvointialueiden rahoitusongelmat ovat todellisia, mutta niitä
voidaan ratkaista muilla keinoin, etenkin jakamalla olemassa olevat verotulot
oikeudenmukaisemmin.
Sote-uudistus siirsi vastuita hyvinvointialueille, mutta
jätti kunnille edelleen velvoitteita, joihin osa kunnista ei pysty vastaamaan.
Tästä syystä verotulojen jakoa tulisi tarkastella kuntien kokonaistilanteen
perusteella. Mahdollisia ratkaisuja voisivat olla:
- Valtionosuuksien
tarkempi kohdentaminen alueellisten tarpeiden mukaan, huomioiden
esimerkiksi ikärakenne, palvelutarve ja alueiden taloudellinen kantokyky.
- Verotulojen
tasausjärjestelmän päivittäminen, sillä nykyjärjestelmä suosii suuria
keskuksia, joiden veropohja (asukasmäärä, työllisyysaste) on vahvempi.
Pienemmissä kunnissa palveluiden kustannukset asukasta kohden voivat
kuitenkin olla merkittävästi suurempia.
- Kuntien
yhteistyö veropohjan kehittämisessä esimerkiksi yhteisten investointien
kautta elinkeinoelämään tai matkailuun. Tämä toisi pitkäaikaisia hyötyjä
koko alueelle.
Keski-Suomen hyvinvointialueen (HYVAKS) vuoden 2024
budjetti on noin 1,2 miljardia euroa, josta 70–75 % muodostuu
henkilöstökuluista – eli jopa 900 miljoonaa euroa. HYVAKS työllistää noin 12
000 henkilöä, joista valtaosa asuu Jyväskylän seudulla. Tämä keskittää myös
kulutuksen ja verotulot kyseisille alueille, vaikka palveluja tuotetaan koko
maakunnan kattavasti.
Lisäksi metsien omistus on viime vuosina siirtynyt yhä
enemmän alueen ulkopuolelle. Kiinteistövero ja metsätulojen tuotto eivät jää
maaseutukuntaan, jos omistaja asuu muualla. Tämä vähentää merkittävästi maaseutukuntien
verotuloja – vaikka kunnilla on edelleen vastuuta infrastruktuurista ja
palveluista.
Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla kaksoiskuntalaisuus
niille, joilla on vakituinen vapaa-ajan asunto kunnassa, jossa he myös
käyttävät palveluja. Samaan tapaan kuin Keski-Suomessa Jyväskylä hyötyy
julkisten organisaatioiden ja yritysten sijoittumisesta kaupunkiin, Helsinki
hyötyy valtakunnallisella tasolla. Verotulojen oikeudenmukaisempi kohdentaminen
voitaisiin toteuttaa ilman lisäverotusta.
Pekka Neittaanmäki
professori (emer.), Jyväskylän yliopisto
aluevaaliehdokas, keskusta
Kommentit
Lähetä kommentti