Sosiaali- ja terveysalan (SOTE) ICT-järjestelmät ovat
laajoja ja monimutkaisia, sillä ne tukevat palvelutuotantoa, hallintoa ja
tiedonkulkua. Ne käsittelevät arkaluonteisia tietoja, vaativat korkean
tietoturvan ja integroituvat moniin eri palveluihin.
Keskeiset SOTE-ICT-järjestelmät:
- Potilastietojärjestelmät
(PTJ): Sisältävät potilaskertomukset, diagnoosit ja lääkemääräykset.
- Asiakastietojärjestelmät
(ATJ): Sosiaalihuollon tiedot, kuten lastensuojelu ja kotihoito.
- Kansalliset
tietojärjestelmät: Kanta-palvelut, THL:n ja Kelan rekisterit,
väestötiedot.
- Hoitoprosessien
tukijärjestelmät: Laboratorio-, kuvantamis- ja lääkehoidon
järjestelmät, etähoito.
- Toiminnanohjausjärjestelmät:
Ajanvaraus, työvuorosuunnittelu, taloushallinto.
Miksi SOTE-ICT on julkisen sektorin haastavin
kokonaisuus?
- Laaja
ekosysteemi: Järjestelmien tulee palvella perusterveydenhuoltoa,
erikoissairaanhoitoa ja sosiaalipalveluja.
- Korkeat
tietoturvavaatimukset: Potilas- ja asiakastiedot edellyttävät tiukkaa
suojausta.
- Laajat
integraatiotarpeet: Järjestelmien tulee toimia kansallisella ja
alueellisella tasolla.
- Moninaiset
käyttäjät: Lääkärit, hoitajat, sosiaalityöntekijät, hallinto ja
potilaat vaativat erilaisia käyttöliittymiä.
- Jatkuvat
lainsäädäntömuutokset: Järjestelmien on mukauduttava muuttuviin
säädöksiin.
Vaikka verotus- ja liikennejärjestelmät ovat myös laajoja,
SOTE-ICT erottuu, koska sen on yhdistettävä monimuotoisia palveluja
saumattomasti ja turvallisesti.
SOTE-ICT-menot ovat noin 4–5 % hyvinvointialueiden
budjetista – Keski-Suomessa 3,8 %. Yhdysvalloissa erikoissairaaloissa vastaavat
kulut voivat olla jopa 10–15 %.
Kommentit
Lähetä kommentti