Siirry pääsisältöön

Osalta poliitikkoja puuttuu SOTE-matematiikkataidot

 

 

 

 

Suomen uudistettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä on ainutlaatuinen koko maailmassa. Meillä terveydenhuolto, sosiaalitoimi sekä palo- ja pelastustoimi on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi – tämä on historiallinen askel kohti tehokkaampaa ja yhdenvertaisempaa julkista palvelujärjestelmää.

Torstain Ylen vaalikeskustelu kuitenkin osoitti, että osa puoluejohtajista ei hallitse SOTE-uudistuksen perustavaa matematiikkaa. Keskustelussa huomio kiinnittyi 100 miljoonan euron säästösuunnitelmaan – joka on vain noin 0,4 prosenttia koko vuoden 2025 SOTE-rahoituksesta. Kyseinen rahoitus on vuonna 2025 noin 26 miljardia euroa eli noin 4 500 euroa asukasta kohti.

Keskustelussa jäi myös varjoon tärkeä tieto: hallitus on lisännyt SOTE-rahoitusta yli 2 miljardilla eurolla. Näin on korjattu muutaman prosentin rahoitusvaje, joka johtui vuosien 2018–2022 puutteellisista diagnoositiedoista ja sitä seuranneesta aliarvioinnista.

SOTE-uudistusta valmisteltiin lähes 20 vuoden ajan. Eduskunta hyväksyi uudistuksen vuonna 2021. On syytä huomata, että vastustaneet puolueet eivät tarjonneet tilalle omaa vaihtoehtoista mallia.

 

Ilman uudistusta monet pienet kunnat olisivat ajautuneet vakaviin talousvaikeuksiin. Väestön ikääntyminen ja työikäisten määrän väheneminen olisivat heikentäneet verotuloja, ja kuntien olisi ollut pakko nostaa veroja merkittävästi. Nyt rahoitusvastuu on siirtynyt valtiolle, mikä on keventänyt kuntien taakkaa ja parantanut alueellista tasa-arvoa.

 

Uudistuksen onnistuminen riippuu pitkälti siitä, kuinka hyvin kunnat ja hyvinvointialueet kykenevät yhteistyöhön. Ennakoivilla ja paikallisesti sovelletuilla ratkaisuilla voimme taata laadukkaat, yhdenvertaiset palvelut kaikille suomalaisille ja luoda kestävän järjestelmän tulevaisuuden tarpeisiin.

Pekka Neittaanmäki
Professori (emer) JY

 

 

Suomen uudistettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä on ainutlaatuinen koko maailmassa. Meillä terveydenhuolto, sosiaalitoimi sekä palo- ja pelastustoimi on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi – tämä on historiallinen askel kohti tehokkaampaa ja yhdenvertaisempaa julkista palvelujärjestelmää.

Torstain Ylen vaalikeskustelu kuitenkin osoitti, että osa puoluejohtajista ei hallitse SOTE-uudistuksen perustavaa matematiikkaa. Keskustelussa huomio kiinnittyi 100 miljoonan euron säästösuunnitelmaan – joka on vain noin 0,4 prosenttia koko vuoden 2025 SOTE-rahoituksesta. Kyseinen rahoitus on vuonna 2025 noin 26 miljardia euroa eli noin 4 500 euroa asukasta kohti.

Keskustelussa jäi myös varjoon tärkeä tieto: hallitus on lisännyt SOTE-rahoitusta yli 2 miljardilla eurolla. Näin on korjattu muutaman prosentin rahoitusvaje, joka johtui vuosien 2018–2022 puutteellisista diagnoositiedoista ja sitä seuranneesta aliarvioinnista.

SOTE-uudistusta valmisteltiin lähes 20 vuoden ajan. Eduskunta hyväksyi uudistuksen vuonna 2021. On syytä huomata, että vastustaneet puolueet eivät tarjonneet tilalle omaa vaihtoehtoista mallia.

 

Ilman uudistusta monet pienet kunnat olisivat ajautuneet vakaviin talousvaikeuksiin. Väestön ikääntyminen ja työikäisten määrän väheneminen olisivat heikentäneet verotuloja, ja kuntien olisi ollut pakko nostaa veroja merkittävästi. Nyt rahoitusvastuu on siirtynyt valtiolle, mikä on keventänyt kuntien taakkaa ja parantanut alueellista tasa-arvoa.

 

Uudistuksen onnistuminen riippuu pitkälti siitä, kuinka hyvin kunnat ja hyvinvointialueet kykenevät yhteistyöhön. Ennakoivilla ja paikallisesti sovelletuilla ratkaisuilla voimme taata laadukkaat, yhdenvertaiset palvelut kaikille suomalaisille ja luoda kestävän järjestelmän tulevaisuuden tarpeisiin.

Pekka Neittaanmäki
Professori (emer) JY

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SOTE-ICT on julkisen sektorin monimutkaisin järjestelmäkokonaisuus

Sosiaali- ja terveysalan (SOTE) ICT-järjestelmät ovat laajoja ja monimutkaisia, sillä ne tukevat palvelutuotantoa, hallintoa ja tiedonkulkua. Ne käsittelevät arkaluonteisia tietoja, vaativat korkean tietoturvan ja integroituvat moniin eri palveluihin. Keskeiset SOTE-ICT-järjestelmät: Potilastietojärjestelmät (PTJ): Sisältävät potilaskertomukset, diagnoosit ja lääkemääräykset. Asiakastietojärjestelmät (ATJ): Sosiaalihuollon tiedot, kuten lastensuojelu ja kotihoito. Kansalliset tietojärjestelmät: Kanta-palvelut, THL:n ja Kelan rekisterit, väestötiedot. Hoitoprosessien tukijärjestelmät: Laboratorio-, kuvantamis- ja lääkehoidon järjestelmät, etähoito. Toiminnanohjausjärjestelmät: Ajanvaraus, työvuorosuunnittelu, taloushallinto. Miksi SOTE-ICT on julkisen sektorin haastavin kokonaisuus? Laaja ekosysteemi: Järjestelmien tulee palvella perusterveydenhuoltoa, erikoissairaanhoitoa ja sosiaalipalveluja. Korkeat tiet...

Sosiaalitoimi on keskeinen osa SOTE-uudistusta – Keski-Suomi panostaa eniten

  Ennen SOTE-uudistusta sosiaalitoimen käytännöt vaihtelivat kunnittain. Hyvinvointialueiden myötä tavoitteena on ollut yhtenäistää palvelut, jotta ne olisivat tasalaatuisia ja kaikille saatavilla asuinpaikasta riippumatta. Sosiaalitoimi on olennainen osa SOTE-uudistusta, sillä se tukee hyvinvointia, osallisuutta ja arjessa selviytymistä. Palvelut ovat erityisen tärkeitä haavoittuvassa asemassa oleville, kuten lapsille, perheille, vanhuksille, vammaisille sekä päihde- ja mielenterveysongelmista kärsiville. Toimiva sosiaalihuolto myös vähentää terveydenhuollon kuormitusta ennaltaehkäisemällä ongelmia. Sosiaalitoimi kattaa laajan kirjon palveluita, joihin kuuluvat muun muassa: Perhe- ja sosiaalipalvelut : lastensuojelu, perhetyö, toimeentulotuki Vammaispalvelut : henkilökohtainen apu, asumispalvelut Ikäihmisten palvelut : kotihoito, palveluasuminen Mielenterveys- ja päihdepalvelut : kuntouttavat ja ennaltaehkäisevät palvelut Työllisyyde...

Lähes 700 lääketieteen opiskelijaa ja yli 200 erikoistuvaa lääkäriä Keski-Suomen hyvinvointialueella

  Lähes 700 lääketieteen opiskelijaa ja yli 200 erikoistuvaa lääkäriä Keski-Suomen hyvinvointialueella Kolme neljästä vastaajasta kannatti Tietoykkösen ajatusta aloittaa lääketieteen opetus Jyväskylän yliopistossa. Keski-Suomen hyvinvointialueella on merkittävä rooli Itä-Suomen yliopiston lääketieteellisessä koulutuksessa. Vuonna 2024 peräti 482 lääketieteen opiskelijaa suoritti opintoihinsa liittyviä harjoittelujaksoja hyvinvointialueen eri yksiköissä. Lisäksi 108 lääketieteen opiskelijaa toimi amanuenssina suorittaen ohjattuja harjoittelujaksoja lääkärien johdolla. Yleislääketieteen erityiskoulutuksen (YEK) opintoja suoritti 84 opiskelijaa. Kaikkiaan 675 lääketieteen opiskelijaa opiskeli hyvinvointialueen eri yksiköissä vuoden 2024 aikana. Erikoistuvia lääkäreitä on yhteensä 208, joista 51 toimii terveyskeskuksissa ja 157 sairaalapalveluissa. Yhteistyötä osaamisen ja innovaatioiden edistämiseksi Sairaala Nova on Suomen suurin ei-yliopistollinen keskussairaala. Keski-Suomen ...